تاریخ: 1396/10/29 - ساعت: 1:1

حذف مرد بودجه‌ای شورا و چند سؤال


حذف مرد بودجه‌ای شورا و چند سؤال
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۵
نویسنده:

این روزها شورای شهر قم مشغول بررسی تفریغ بودجه 94 و بودجه 96 به صورت توامان است، موضوعی که تخصص و دقت بالا می‌طلبد.

به گزارش شهرایران،این روزها شورای شهر قم مشغول بررسی تفریغ بودجه 94 و بودجه 96 به صورت توامان است، موضوعی که تخصص و دقت بالا می‌طلبد. هر چند در روزهایی به سر می‌بریم که خیلی‌ها شاید حواسشان بیشتر به انتخابات باشد تا اموری مانند ریل‌گذاری شهرداری در سال آینده اما در حالت عادی هم بررسی بودجه نیاز به دقت و تخصصی دارد که در همه نمی‌توان یافت.

غیر سیاسی عمل کردن و همبستگی با افراد متخصص از شعارهای همیشگی شورای شهر چهارم بوده تا جایی که ولی‌الله بیاتی، رئیس شورای چهارم در جلسات به این موضوع تاکید می‌کند که بیشتر اعضای شورای سوم در این شورا به عنوان مشاور مشغول کار هستند تا کارها با نگاه کارشناسی و دور از سیاست پیش برود.

با این حال حذف دقیقه نودی مجید اخوان، عضو شورای شهر در دوره سوم و مشاور شورای چهارم در بودجه، آن هم در فصل بررسی بودجه، سوالاتی را به وجود آورده و ادعاها درباره استفاده از نظرات کارشناسی را با اما و اگرهایی روبه‌رو کرده است.

برای شورای شهری که تقریباً هیچ یک از اعضای آن به طور خاص تخصص بودجه‌ای ندارند و نحوه برخورد و صحبت آنها درباره لوایح بودجه این موضوع را به خوبی اثبات می‌کند، وجود فردی با تجربیات بودجه‌ای طولانی‌مدت آن هم در فصل بررسی بودجه باید غنیمت محسوب می‌شد اما عجیب است که چرا دقیقاً در این روزها اخوان باید از فهرست مشاوران شورای شهر قم حذف شود.

شاید یکی از بیشترین انتقاداتی که افراد در صحبت درباره مدیریت گذشته شهرداری قم مطرح می‌کردند، بی‌انضباطی مالی و بودجه‌ای بود که همیشه در فصل بودجه انتقادات بسیاری را متوجه شهرداری می‌کرد. این موضوع که گمان می‌رفت با روی کار آمدن تیم اصفهانی شهرداری قم کاملاحل شود، گویا کم و بیش هنوز هم وجود دارد و در همین تفریغ بودجه 94 انحرافاتی در پاداش و پرداخت‌ها به کارکنان دیده می‌شود که سازمان بازرسی را هم به این موضوع وارد کرده است.

وضعیت تحقق بودجه جاری شهرداری در سال 94 هم برای خود داستانی دارد. بودجه این سال هزار و 17 میلیارد تومانی بود که درآمدها با 330 میلیارد تومان اوراق مشارکت قطار شهری، 50 میلیارد تومان وام برای قطار شهری و 35 میلیارد تومان سود اوراق مشارکت راحت‌تر توانست خود را نشان دهد. با این حال اگر این 430 میلیارد تومان مربوط به قطار شهری را از بودجه 94 کنار بگذاریم، 580 میلیارد تومان از بودجه باقی می‌ماند که بخش مهمی از آن به فروش املاک مربوط می‌شود. در این میان درآمدهای نقدی شهرداری بیش از 250 میلیارد تومان نیست و هزینه‌های جاری آن 235 میلیارد تومان.

همین نسبت درآمدهای واقعی به هزینه‌های جاری به‌اندازه کافی گویای مطالب هست اما ورود سازمان بازرسی به برخی تخلف‌ها در عملکرد هزینه‌های عمرانی و پرداخت‌های غیر معمول به کارکنان هم موضوعی است که مردم انتظار دارند مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر درباره آن به مردم توضیح دهند نه اینکه با حذف نیروهای کارشناس، تلاش در پنهان کردن این موضوعات داشته باشد.

البته بخشی از این مسائل را باید به مشکلات ساختاری و قدیمی شهرداری مربوط دانست اما نکته اصلی اینجاست که مردم حق دارند بدانند در چهار سال گذشته چرا بودجه جاری شهرداری قم 350 درصد رشد داشته است. آیا تورم این‌اندازه بوده یا خدمات به این مقدار افزایش پیدا کرده است؟

ممکن است برای تمام این سؤالات پاسخ‌های روشنی وجود داشته باشد و سازمان بازرسی هم شاید در بررسی‌های خود به تخلفات قابل اعتنایی برخورد نکند. شاید هم باید بگوییم بخشی از این تخلفات تصمیمات اجتناب‌ناپذیر مدیریتی است یا به ازای آن عملکرد بهتر مدیران، ارزش افزوده بیشتری برای شهرداری قم ایجاد کرده اما پاسخ این سؤالات هر چه که باشد، توقع و انتظار مردم و رسانه‌ها شفاف‌سازی هر چه بیشتر عملکرد مالی شهرداری است نه مکتوم نگه داشتن اعداد با دست به سر کردن خبرنگاران و خواستن عذر مشاورها

انتهای پیام/


منبع: http://kayhan.ir

اخبار مشابه :


تازه ترین
اعضا
پربازدیدترین