تاریخ: 1396/10/28 - ساعت: 1:1

نهضت عدم استفاده از خودرو شخصی، تنها راهکار کوتاه مدت کاهش آلودگی هوا


نهضت عدم استفاده از خودرو شخصی، تنها راهکار کوتاه مدت کاهش آلودگی هوا
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۶
نویسنده: 8829

جنبش یا نهضت استفاده نکردن از خودرو تنها راهکار کوتاه مدتی است که باعث کاهش آلودگی هوای تهران می شود که این موضوع نیز امکان پذیر نیست.

 آرش میلانی حسینی عضو کمیسیون سلامت و خدمات شورای شهر تهران، ری و تجریش در گفت و گو با شهرایران درباره آلودگی هوای شهر تهران اظهار داشت: شهر تهران ظرفیت محدودی برای حفظ هوای سالم دارد اما موقعیت جغرافیایی برخی شهر ها به دلیل مسیر جریان هوا که ظرفیت بالایی برای تخلیه هوای آلوده را دارند که شهر های ساحلی از جمله این شهرها هستند.

 وی افزود: موقیعت جغرافیایی تهران یکی از موارد آسیب پذیری آن در بحث آلودگی هوا است که یک محدودیت ساختاری محسوب می شود.

 عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش ادامه داد:  مسائل مختلف در سطح کلان باعث شده  جمعیتی که در تهران است بیشتر از ظرفیت های زیستی آن باشد و هرگونه سیاست یا جهت گیری که باعث شود شهروندان بیشتر از خودرو استفاده کنند، زودتر شما آستانه تحمل را رد می کنید و هوای تازه را از دست می دهید.

 به گفته میلانی، بدین ترتیب ما مجبوریم با توجه به ساختار توپوگرافی و جغرافیایی تهران محدودیت هایی در سبک زندگی و الگوی ترافیک ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: بحث  آلودگی هوای تهران ساختاری است و حل این مشکل بایک یا دو سال امکان پذیر نیست بلکه راهکار آن با برنامه ریزی های بلندمدت و اجماع گسترده روی بعضی موضوعات از قبیل تعیین تکلیف ترددخودرو و شهروندی که قصد عبور بدون خودرو از شهر را دارد، زیر ساخت لازم برای حفظ منافع مردم مثلا در حال حاضر شبکه مترو باحد نصاب به مانند سال های گذشته وجود ندارد.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شورای شهر تهران، ری و تجریش ااظهار کرد: با توجه به آسیب پذیری برخی از اقشار جامعه در درجه اول هدف از تعطیلی مدارس صدمه نرسیدن به اقشار آسیب پذیر مخصوصا کودکان است پس تاثیر پذیری تعطیلی مدارس در آلودگی هوا اولین اولویت نیست.

میلانی یادآور شد: براساس بحث بهداشتی دور نگهداشتن و کم تر در معرض قرار دادن گروه های آسیب پذیر جامعه از آلودگی هوا اولین اولویت در کاهش آلودگی هوا است و به دلیل محدود بودن ظرفیت مدیریت شهری مجبور به گذاشتن حدودی است که باعث تخلیه شدن هوا شود که این موضوع به هیچ وجهی آلودگی هوا را از بین نمی برد.

 او گفت: مسئله رفع آلودگی هوا نیازمند زیرساخت هایی مانند بهبود مترو، شبکه اتوبوسرانی، فرهنگ سازی و کیفیت خودرو است مثلا فعالیت خودرو هایی با ضریب استهلاک بالا از مهم ترین منابع آلودگی هوای تهران است.

 عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش اهار داشت: جنبش یا نهضت استفاده نکردن از خودرو تنها راهکار کوتاه مدتی است که باعث کاهش آلودگی هوای تهران می شود که این موضوع نیز امکان پذیر نیست.

 به گفته میلانی، استفاده از دوچرخه برای کاهش آلودگی هوای شهر نیازمند زیر ساخت هایی چون طراحی مسیر آن و وجود آن با تقاضا و سبک زندگی مردم مطابقت داشته باشد مثلا نمی توان مسیرهای طولانی را با دوچرخه طی نمود.

وی افزود:  بنده 100 درصد موافق بحث استفاده از دوچرخه هستم ولی این مهم نیازمند یک کار فرهنگی دراز مدت بهمراه اعتقاد و ایمان است. زیرا اگر غیر این باشد یک شهر خودرو محور همچنان در این کلاف سردرگم آلودگی می پیچد و به هیچ عنوان خلاص شدنی نیست.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شورای شهر تهران، ری و تجریش گفتاجرایی شدن برنامه موتورسیکلت برقی بجای موتورهای با سوخت فسیلی به اقتصاد مردم مرتبط است، آیا شهرداری تهران متولی تامین تسهیلات دراز مدت با سود کم برای تغییر موتورسیکلت است؟ سهم شهرداری از این کار باید معلوم شود و مشارکت دیگر ارگان ها و دستگاههای در این موضوع چقدر است که تا به الان گفت و گویی در این باب صورت نگرفته است.

انتهای پیام/


منبع:

اخبار مشابه :


تازه ترین
اعضا
پربازدیدترین