تاریخ: 1396/10/28 - ساعت: 1:1
با رای اعضای شورای شهر تهران:

کمک تا سقف 10 میلیارد تومانی شهرداری تهران به مناطق زلزله زده غرب کشور قانونی شد


کمک تا سقف 10 میلیارد تومانی شهرداری تهران به مناطق زلزله زده غرب کشور قانونی شد
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۶
نویسنده: 8829

با رای اعضای شورای شهر تهران به شهرداری تهران اجازه داده شد تا از محل صرفه جویی در هزینه ها کمک های خود را به مناطق زلزله زده ارسال کند.

به گزارش شهرایران دو دستور دیگر جلسه بیست و هشتم شورای شهر تهران به بررسی اعتراض فرمانداری تهران به ارائه لایحه کمک به آسیب دیدگان زلزله غرب کشور و لایحه دو فوریتی مجوز به شهرداری تهران جهت کمک به آسیب دیدگان زلزله غرب کشور اختصاص داشت که به صورت همزمان مورد بررسی قرار گرفت.

 نخستین موضوع مورد بررسی در این دستور جلسات رای گیری در خصوص بررسی دو فوریتی لایحه ارسالی شهرداری تهران بود که مرتضی الویری در مخالفت با آن گفت: یکی از مشکلات جدی در حوزه قانون گذاری، تل انبار قوانینی است که عمدتا به صورت فوری و بدون طی کردن مراحل کارشناسی به تصویب رسیده است و در آینده دست مجری را برای انجام تخلف باز می کند.

 وی اظهار داشت: امروز کمبود قانون نداریم؛ مشکلات به عدم تنقیح درست قوانین باز می گردد که عمده مشکل آن در طرح های دو فوریتی است از طرفی طرح دو فوریتی زمانی اهمیت می یابد که گزاره زمان در اجرای مصوبه مهم باشد.

 ابراهیم امینی اما در مقام موافق دو فوریت این لایحه اظهار داشت: بررسی طرح ها و لوایح به صورت کارشناسی مورد تائید است و این در حالی است که لایحه ارائه شده مربوط به زلزله زدگان غرب کشور است.

 وی ادامه داد: طرح اولیه که به صورت دو فوریتی به تصویب رسید الزام شهرداری نبود بلکه کمک به زلزله زدگان بود و با توجه به ضرورت رعایت نکات کارشناسی خود شهرداری را ملزم به ارائه لایحه کرد.

 نایب رئیس شورای شهر تهران افزود: از طرفی دیگر در موضوعاتی همچون زلزله که حتی کشورهایی که روابط دوستانه ندارند نیز به سرعت کمک هایشان را ارسال می کنند بنابراین ارسال کمک به این مناطق را منوط به کار کارشناسی کردن وجه خوبی ندارد.

 در نهایت بررسی دو فوریتی این لایحه با 14 رای موافق از 18 رای به تصویب رسید و اعضا وارد بررسی متن لایحه و اعتراض فرمانداری شدند.

 محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در تشریح اعتراض فرمانداری اظهار داشت: فرمانداری ارائه کمک به مناطق زلزله زده را منوط به نظارت ستاد مدیریت بحران شهر تهران، ستاد مدیریت بحران استان تهران و ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه کرده است.

 بهاره آروین در مخالفت با اعتراض فرمانداری اظهار داشت: لایحه مبلغ در نظر گرفته شده را به عنوان کمک قلمداد کرده است و در تفریغ بودجه آورده می شود و این روی خوشی ندارد که زیر مجموعه شهردار بر کار شهردار نظارت کند.

 میرلوحی در همین خصوص اظهار داشت: احتمال دارد که خود ما نیز روزی نیازمند به دریافت این کمک شویم و این همکاری متقابل است.

 محمد جواد حق شناس در قالب پیشنهادی اظهار داشت: می توان با نگاهی دیگر به این کمک نگریسته شود و آن را به عنوان بودجه ای برای اجرای مانور آمادگی در مقابله با زلزله فرض کرد.

 ابراهیم امینی در خصوص این اعتراض ابتدا بر ضرورت به کار بردن نام "هیات تطبیق مصوبات" به جای نام "فرمانداری " در دستور جلسات مربوط به اعتراض به مصوبات تاکید کرد و ادامه داد: اینکه کمک ها به تائید ستاد مدیریت بحران کرمانشاه برسد کار درستی است چرا که صحیح نیست که هر که بخواهد کمک کند بتواند در هر کجا که خود می خواهد ورود کند.

زهرا صدراعظم نوری در خصوص این لایحه اظهار داشت: برای این موضوع شهرداری می تواند راسا لایحه ای را به شورا ارسال کند و از طرفی فرمانداری می خواهد نظارت و کنترل را بیشتر کند که مورد تائید است.

 افشین حبیب زاده در همین خصوص اظهار داشت: در این حوزه نهاد فرستنده گزارشی را تهیه و نهاد گیرنده گزارش را تائید می کند و این روند هیچ تداخلی با کار نداشته و حتی می تواند کمک نیز بکند تا موضوعات در مسیر خودش قرار گیرد.

 مجید فراهانی در خصوص متن لایحه شهرداری با بیان اینکه شهرداری محل تامین اعتبار کمک را مانده اعتبارات هزینه نشده اعلام کرده است، اظهار داشت: مشکلی که در سالهای قبل وجود داشت این بود که به هم ریختگی بودجه بود که مدیران به خود اجازه برداشت از محل های دیگر را می دادند و عملا نظام بودجه ریزی را به هم می ریختند.

 وی پیشنهاد داد تا این اعتبار از محل کمک های در اختیار شهردار تهران تامین شود.

 میرزائی، معاون امور شوراهای شهردار تهران در خصوص این دستور جلسات اظهار داشت: ویژگی بلایای طبیعی ناگهانی بودن آن است و اقدامات بحرانی در یک و یا دو روز اول تقریبا قابل مستند سازی نیست و شهرداری تهران نیز در همان ساعات اولیه وقوع بحران وارد منطقه شد.

 وی موضوع نظارت سازمان مدیریت بحران شهر تهران و ستاد بحران استان تهران را بلاموضوع دانست و گفت: در خصوص نظارت سازمان مدیریت بحران در واقع نظارت شهردار بر خودش است و ستاد بحران استان تحران هم که در موضوع حضور نداشته است بنابر این موضوع این نظارت ها قابل بررسی نیست.

 وی ادامه داد: موضوع نظارت کرمانشاه اگر قرار بر مستند سازی است که اصلا امکان پذیر نیست و اگر نظارت است درست است و شهرداری قید نظارت ستاد مدیریت بحران کرمانشاه را به صورت اجمالی می پذیرد.

 وی افزود: با توجه به اینکه وقوع زلزله از موارد پیش بینی نشده است بنابراین تنها محلی که می توان برای آن در نظر گرفت تنها محل صرفه جویی هزینه های شهرداری تهران است.

 در نهایت لایحه شهرداری تهران با اعمال اصلاحات و با گنجانده شدن پیشنهاد آمادگی در برابر زلزله و نظارت ستاد بحران استان کرمانشاه تا سقف 10 میلیارد تومان به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

 انتخاب یک نفر نماینده شورا جهت عضویت در شورای راهبردی طرح ویژه اراضی عباس آباد موضوع دستور جلسه ردیف چهارم شورای شهر تهران بود که محمد سالاری برای این موضوع انتخاب شد.

 علی اعطا نیز به موجب رای گیری در خصوص بند پنجم دستور جلسه امروز شورای شهر تهران به عنوان ناظر برای عضویت در هیأت مؤسس خانه معمار انتخاب شد.

 انتخاب 2 نفر صاحب نظر و کارشناس خبره در زمینه مسائل آموزشی و اجتماعی در حوزه مدیریت پسماند آخرین دستور جلسه امروز شورای شهر تهران بود که به موجب آن آقایان سعید سفیری و مجتبی سعادت برای این موضوع انتخاب شدند.

انتهای پیام/


منبع:

اخبار مشابه :


تازه ترین
اعضا
پربازدیدترین